Скандални привилегии за финансирането на Столичната община предвижда обещаваният отдавна проектозакон за София, пише в днешния си брой в. "Сега". Според текста, изготвен по заръка на премиера от общинската група на ГЕРБ, София занапред ще получава 2 отделни субсидии - като община и като столица. И двете субсидии обаче ще изхождат от безпринципни постановки, коментира изданието.
В момента София получава пари от бюджета по общия за всички общини ред, с които се покриват делегираните от държавата дейности като образование, социални услуги и др. Тъй като градът е по-богат от много населени места, някои елементи в субсидията за него са по-ниски. Авторите на проекта обаче настояват при изчисляването на субсидията населението на София изкуствено да се завишава. Така един жител на столицата ще се равнява на 1.3 жители на друг град.
"По-високият коефициент за населението се налага, защото през субсидията се изпълняват функции на града като столица", твърдят вносителите. Проверка на "Сега" показва, че въвеждането на по-висок коефициент ще засегне главно субсидията за капиталови разходи. За цялата страна в момента тя възлиза едва на 27.7 млн. лв.
Наред с това София ще получава ежегодно и втора субсидия. Тя трябва да компенсира града за това, че в качеството си на столица пропуска множество ползи - например при данък сгради, от който са освободени редица държавни имоти, музеи, университети, храмове. Бюджетът ще изплаща на града и отстъпките в картите за транспорт на студенти и ученици от други градове, както и извършените разходи за чистота и осигуряване на обществения ред около провеждането на митинги, държавни церемонии и други национални прояви. От текста не става ясно как точно ще се планират тези компенсации от държавния бюджет.
Столицата ще получава допълнителни пари от бюджета и за изграждане и ремонти на общински пътища и друга инфраструктура, които обаче са със столични функции. Държавата ще поема 50% от разходите за тях, а колко и кое да се ремонтира ще решава правителството.
Не е ясно с колко точно се очаква да нарасне бюджетът на София след тези мерки, защото към момента проектът не е придружен от мотиви.
Наред с двойната субсидия София ще се сдобие и с други екстри, пише още "Сега". Така например към кмета вече ще може да се сформира политически кабинет, какъвто сега имат само министрите. Към Министерския съвет пък може да се създаде поредният съвет - за подпомагане изпълнението на столични функции. Най-скандалното ново правомощие обаче е искането Столичният общински съвет да може сам да приема частични изменения в общия устройствен план на града. Приемането на плана бе под силен инвеститорски натиск и затова законодателят реши, че тези решения следва да са отговорност на Министерския съвет след съответното обществено обсъждане и гласуване в общината. Частичните изменения в устройствените планове години наред се критикуват и са основен механизъм за прокарване на частни интереси и заобикаляне на устройствените параметри.
"Не сме виждали още законопроекта, до момента има поне 8 версии на подобен проект. Като се запознаем, ще коментираме", заяви изпълнителният директор на Националното сдружение на общините Гинка Чавдарова пред "Сега".
Източник dnevnik.bg
В момента София получава пари от бюджета по общия за всички общини ред, с които се покриват делегираните от държавата дейности като образование, социални услуги и др. Тъй като градът е по-богат от много населени места, някои елементи в субсидията за него са по-ниски. Авторите на проекта обаче настояват при изчисляването на субсидията населението на София изкуствено да се завишава. Така един жител на столицата ще се равнява на 1.3 жители на друг град.
"По-високият коефициент за населението се налага, защото през субсидията се изпълняват функции на града като столица", твърдят вносителите. Проверка на "Сега" показва, че въвеждането на по-висок коефициент ще засегне главно субсидията за капиталови разходи. За цялата страна в момента тя възлиза едва на 27.7 млн. лв.
Наред с това София ще получава ежегодно и втора субсидия. Тя трябва да компенсира града за това, че в качеството си на столица пропуска множество ползи - например при данък сгради, от който са освободени редица държавни имоти, музеи, университети, храмове. Бюджетът ще изплаща на града и отстъпките в картите за транспорт на студенти и ученици от други градове, както и извършените разходи за чистота и осигуряване на обществения ред около провеждането на митинги, държавни церемонии и други национални прояви. От текста не става ясно как точно ще се планират тези компенсации от държавния бюджет.
Столицата ще получава допълнителни пари от бюджета и за изграждане и ремонти на общински пътища и друга инфраструктура, които обаче са със столични функции. Държавата ще поема 50% от разходите за тях, а колко и кое да се ремонтира ще решава правителството.
Не е ясно с колко точно се очаква да нарасне бюджетът на София след тези мерки, защото към момента проектът не е придружен от мотиви.
Наред с двойната субсидия София ще се сдобие и с други екстри, пише още "Сега". Така например към кмета вече ще може да се сформира политически кабинет, какъвто сега имат само министрите. Към Министерския съвет пък може да се създаде поредният съвет - за подпомагане изпълнението на столични функции. Най-скандалното ново правомощие обаче е искането Столичният общински съвет да може сам да приема частични изменения в общия устройствен план на града. Приемането на плана бе под силен инвеститорски натиск и затова законодателят реши, че тези решения следва да са отговорност на Министерския съвет след съответното обществено обсъждане и гласуване в общината. Частичните изменения в устройствените планове години наред се критикуват и са основен механизъм за прокарване на частни интереси и заобикаляне на устройствените параметри.
"Не сме виждали още законопроекта, до момента има поне 8 версии на подобен проект. Като се запознаем, ще коментираме", заяви изпълнителният директор на Националното сдружение на общините Гинка Чавдарова пред "Сега".
Източник dnevnik.bg
Коментари
Публикуване на коментар