С 15-20 стотинки за литър може да падне цената на горивата, ако бъдат приложени три конкретни мерки.
Това стана ясно след срещата в Министерския съвет между премиера Бойко Борисов, министрите Симеон Дянков, Трайчо Трайков и Александър Цветков и представители на производителите, търговците на горива и превозвачите.
На нея бяха обсъдени възможностите за намаляване на високите цени на дизела и бензина у нас.
Една от мерките е да отпадне биокомпонентът в дизеловото гориво, което ще смъкне с 15 стотинки крайната цена за литър.
"Ако пък няма възможност това да стане, другата мярка е този биокомпонент да се освободи от акциз", посочи Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ).
Да се намали резервът на вносителите на гориво и тежестта между тях и държавата да се раздели поравно, е другото предложение на бранша.
То е свързано със задължителните резерви от гориво, които производители и търговци трябва да поддържат. България трябва да поддържа резерви за 90 дни, като 30 дни се поемат от държавата, а 60 – от производители и вносители.
"Ще се провери дали натоварването може да е поравно – 45 на 45 дни", обясни Столарски. С промяната на складовите наличности горивото ще поевтинее с още 5-6 стотинки.
Дянков ще обсъди предложенията в Брюксел с еврокомисаря по данъчно облагане и митнически съюз Алгирдас Шемета. Следващия вторник на нова среща в Министерския съвет правителството ще съобщи дали мерките могат да бъдат приложени.
"Числата показват, че в момента в България акцизът за дизела е най-нисък в ЕС. В цели 10 европейски страни обаче цената на дизеловото гориво без ДДС е по-ниска от тази в България", каза икономическият министър Трайчо Трайков.
"Тъй като имаме свободен пазар, една такава ситуация би трябвало да доведе до увеличен внос, който да коригира завишената норма на печалбата. Това или не се случва и тогава има подозрение за някакво споразумение на пазара, или трябва допълнително да улесним вноса, защото вероятно е труден за тези, които искат да внасят и да свалят цената", подчерта Трайков.
"Не е възможно държавата да каже на едно частно предприятие какъв да е размерът на печалбата му", каза Трайков на въпрос дали е обсъждан вариантът цената на горивата да бъде свалена за сметка на печалбата на "Лукойл".
"Ако той обаче е много висок, би трябвало останалите доставчици да могат с по-малка норма на печалба да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми", обясни икономическият министър.
"Очевидно производствената цена в България е висока. Тогава защо останалите играчи на пазара не продават по-евтино гориво? Едната хипотеза е, че се съобразяват с доминиращия играч – формално или неформално. Втората хипотеза е, че ако се появят нови играчи, които искат да внесат, им е много трудно или скъпо да го направят", смята Трайков.
"В момента горивата в България са едни от най-евтините в Европа", контрира го шефът на „Лукойл България“ Валентин Златев.
"Министърът казва, ако махнем акциза, производствената цена е много висока. А защо не маха и ДДС? Крайният потребител купува с акциз и ДДС, с еко- и пътна такса", заяви Златев.
"Кой забранява вноса? Проверете на митниците, има над 200 вносители в България, непрекъснато се внася гориво", посочи той.
"Ние сме най-заинтересовани цените да са нормални. В момента, в който се вдигнат цените и не се купува, аз трябва да съкращавам производство", обясни той.
"Моите постоянни разходи съществуват и вместо да ги разнеса върху 7 млн. тона преработен нефт, трябва да ги разнеса върху 5 милиона. Естествено, че това оскъпява", допълни Златев.
"В момента темпът на ръст на международните цени е 23%. Ние сме ги увеличили с 12%, това е нашата социална отговорност. Ако ги намалим още повече, трябва да започна да съкращавам хора, които утре също ще излязат да стачкуват", посочи Златев.
"Първо трябва да я формирам, след това да я намаля", каза Златев на въпрос дали ще намали печалбата на "Лукойл".
Той категорично отхвърли обвиненията, че се оправдава с международните цени, а реално купува директно от Русия на доста по-ниски цени.
"Това е некомпетентно мнение. Това е било възможно при Тодор Живков. Когато Русия изнася нефт, руската държава попълва митническа декларация на международни цени. Няма грам нефт от Русия, който да е излязъл под международните цени", отсече Валентин Златев.Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар