Пропускане към основното съдържание

Накрая остава само умората

Накрая остава само умората
"Когато един човек върви напред и гради, а след него друг върви и руши, накрая на пътя остава само умората." С тази реплика главният архитект на София Петър Диков обобщава начина, по който се работи най-често в България. Резултатът е хаос и кич, като българската столица отдавна полага упорити усилия да получи Златна малинка* за градски дизайн.
Разочарованието и скептицизмът на Диков може и да имат основание, защото много от идеите, които лансира досега, не се получават. Главният архитект обаче не може да даде обяснение кой е виновен. Последното препъване е в конкурса за външна реклама на София, стартиран от Диков и прекратен в началото на 2011 г. за пореден път. "Повече няма да се занимавам с него", казва той. Сега е насочил усилия в друга, близка посока - "тази инициатива съм решен да я направя докрай". Амбицията му е да се сложи ред в начина, по който изглеждат т.нар. градски елементи - пейки, кошчета, павилиони, спирки, билбордове, колчета срещу паркиране и т.н. Но и това намерение от повече от година потъва незнайно къде между администрацията на Столична община и дирекция "Архитектура и градоустройство" (ДАГ).

"За съжаление, както става с много от смислените инициативи в нашата страна, и тази е на път да забие в шеста глуха. Да не кажем, че от доста време вече е там. Разбрахме го, защото имахме (не)щастието да спечелим награда в категорията "спирки на градския транспорт", разказва арх. Ана Сенкова. Двамата с арх. Павел Янчев участваха в конкурса, който приключи в края на март 2010 г. Преди няколко седмици обаче става ясно, че въпреки раздадените награди общо за 140 000 лв. само един от проектите ще бъде използван, за да може въз основа на него да се направи прототип. И то само за павилионите за цветя, вестници или закуски. 
Когато един човек върви напред и гради, а след него друг върви и руши, накрая на пътя остава само умората

Оказва се,

конкурсът е класика 

в методите на публичната администрация да управлява не само парите на данъкоплатците, но и тяхната околна среда. Нормалната логика би била общината да избере един идеен проект по ясни спецификации, след което да се направят дребни промени, след което на архитектите да се поръча изработването на работния проект. Не е нужно да сте строили къща, за да знаете тази последователност. 

"Журито прецени, че няма изявен един проект, и даде доста втори награди. Всеки от тях сам за себе си беше достатъчно качествен, но за всички е ясно, че когато един проект трябва да се мултиплицира и реализира в много бройки, вече това зависи от други неща - дали е достатъчно евтин, дали може да бъде достатъчно масов в условията на градска среда", обясни арх. Диков пред "Капитал". По думите му "колегите от отдела" (за преместваемите обекти) са избрали един проект, от който в момента се прави "мостра за качество и вид".

Вместо да да избере един проект за спирка, общината избира цели шест само в този раздел. Според документацията за конкурса, обявен по правилата за обществена поръчка, наградите трябваше да са в по-голям размер - първо място за проект на спирка 35 000 лв, а за второ - 15 000 лв. "Вместо това бяха раздадени една втора награда от 15 000 лв. и пет занижени втори награди от 6000 лв., т.е. условията бяха променени в крачка, така че за същите пари вместо два проекта общината получи шест. Проблемът обаче е, че всички те са идейни и нито един работен. Затова сега й се налагат всички тези маневри", твърди арх. Сенкова. Така, вместо готов проект София получава множество идеи, които тепърва трябва да се разработват. Но не и от техните автори.

След края на конкурса се оказало, че общината очаква с парите от наградата победителите да финансират и работните проекти. На всичкото отгоре цели седем месеца след края на конкурса, т.е. през ноември миналата година, се появяват забележки към павилионите. Представител на разпространителите на вестници, участвал в експертния съвет в ДАГ, не бил съгласен с предвидените плотове за разполагане на печатните произведения, а други експерти дали препоръки проектите да се доработят, за да може например вратата на павилионите да се отваря навън. "Обратно на всякаква логика, в деня след експертния съвет се получи факс, с който ни уведомяваха, че процедурата по договаряне на работното проектиране е прекратена. След запитване по телефона от общината ми обясниха, че идейните проекти са им достатъчни, за да се изработят прототипи, и може би ще ни извикат за консултация. А забележките на браншовите организации? А конструктивен проект? А детайли? А авторски надзор?", коментира арх. Сенкова.

Да приемем обаче, че общината е направила още една крачка напред в промяната във вида на павилионите в София, като е поръчала прототип, въпреки че не е ясно кой го прави и на каква цена. Съществуват и съмнения, че това е в нарушение на чл. 74 от Закона за обществените поръчки, който задължава възложителя да сключи договор за изпълнение с класирания на първо място, а такъв тук няма.

На следващия етап всичко ще е в ръцете на районните администрации, които трябва да обявят конкурси, но този път за търговците, които искат да разположат павилиони на вече определените от районите места. Документацията за тях обаче от месец отлежава в отдел "Обществени поръчки" на Столична община. "Фирмите ще трябва да възложат на някой да ги изработи, като се съобрази с прототипа", обясни Диков. Той първоначално имал идеята заедно с прототипа да бъде одобрен и производител, но "юристите ме увериха, че това би било нарушение на конкуренцията". 

И ако дотук нещата с павилионите са горе-долу ясни (работи се върху примерен модел), положението със спирките е в още по-гъста мъгла

В ДАГ в момента се трудят върху друга документация, този път за конкурс за отдаване под наем на местата, определени за спирки и спиркови комплекси (навес, кошче, спирков знак, информационна табела, рекламен елемент, киоск). В три пакета на случаен принцип са разделени всичките 820 броя спирки в столицата. В един пакет има места в различни райони - централни и по-крайни, за да са еднакво атрактивни и за да "има състезание и по отношение на дизайна", твърди главният архитект. Според него "всеки, който иска да вземе пакет, ще има възможност да представи прототип или проект, съответстващ на общинския, или да участва с корпоративен" (под този термин Диков има предвид да е вече в производство, тип "конфекция"). Той пак имал резерви към предложението "на колегите" за масовите проекти, но отново "колегите" го убедили, че нещо, което се произвежда промишлено и е качено на поточната линия, поне е проверено като качество и характеристки на експлоатация. "По-добре от риска да започнеш да произвеждаш нещо, което е хубаво, но не е проверено в живота."

"Какъв беше смисълът от конкурс за идеен проект за спирков комплекс, след като фирмите ще предлагат някакви вече готови или каквито и да било други", коментира арх. Ана Сенкова. Колегата й арх. Тодор Атанасов е по-категоричен: "Намерението на главния архитект е абсурдно и порочно. Практиката в Западна Европа е първо да се направи конкурс за проект, а после търг за изпълнител. Тук водеща ще е цената, а не естетиката." Той намира за много странен начина, по който изобщо е бил обявен първоначалният конкурс, тъй като е бил за "всичко по всякакъв начин". А пък когато има възможност да се намесят и корпоративните проекти, тогава най-важни стават производителят и неговата цена. "Ако общината възнамерява да използва вече съществуващи проекти, то тогава харченето на 140 хил. лв. за конкурс беше напълно излишно", твърди и арх. Сенкова. 

Фирмите, които ще вземат под наем местата за спирките, ще могат да преотдават рекламния елемент или будката и ще трябва да поддържат целия комплекс, както и да благоустроят зоната около него, например да ремонтират тротоара, а не само да "боднат" спирката. Договорите най-вероятно ще са за десет години, като първоначално ще има гратисен период за плащането към общината, тъй като "инвестицията да се изгради това нещо не е никак малка". Желанието на Диков е конкурсът да бъде подготвен и обявен още в края на този месец. "Полагаме максимални усилия конкурсите да се случат бързо, да имаме подреден град и добри приходи", коментира общинският съветник от ГЕРБ Елен Герджиков. Сега той подготвя документацията за конкурса за външната реклама, възможно е още следващата седмица да започне конкурсът и за наемането на павилиони в зелените системи. Според един от собствениците на голяма фирма за външна реклама обаче "общината няма капацитет да приключи с всички търгове до изборите. Най-малко пък с този за спирките". Изчисленията му показват, че и още половин година след това докато се структурира новата администрация в София няма да се промени нищо, така че сегашната полулегална система на използване на тези пространства (вижте допълнителния текст) ще продължи поне още година. 
"Конкурсът за идейни проекти за елементите на градската среда беше добра инициатива като замисъл, но зле проведена, зле координирана и в крайна сметка не изпълни основната цел. Вместо това отново стои същата въпросителна как ще изглеждат спирките и заобикалящите ги павилиончета, ще имат ли връзка помежду си или пак всичко ще се решава на парче", каза арх. Сенкова. А арх. Атанасов допълва: "Вече не правим грешката да участваме в конкурси в България. Основният проблем е липсата на добра воля и на качествени архитектурни кадри, които да се намесят, когато е необходимо."

"Това е демокрацията. Никой не ги е принуждавал да участват в конкурса, те са били наясно от самото начало с условията", отсича арх. Петър Диков.

Няма празно
"Много странна практика" и вдигане на рамене са отговорите в общината и ДАГ на въпроса кой стопанисва сега спирките в централата част на столицата, които видимо са по-нови от тези в крайните квартали. Според арх. Петър Диков "новите спирки са подарени срещу използване на рекламните елементи". Според представители на фирмите за външна реклама компанията, която ги стопанисва, е българският клон на News Outdoor, в който собственост има бизнесменът Красимир Гергов. Заради "остатъчно споразумение с "Московска" 33 за използване на рекламните елементи на спирките фирмата най-вероятно се е споразумяла да ги подари, но да ползва т.нар. ракета (билборда отстрани на навеса). "Така или иначе, на тези места трябва да има спирки, а общината няма средства да ги постави", обясниха пред "Капитал" експерти от рекламния бранш. Това обаче е полулегално, защото администрацията не може да има бартерни отношения с бизнеса, а пък за учредяване на право на ползване трябва да има решение на общинския съвет. А такова няма. От друга страна, неофициално от общината казаха, че става дума за около 150 броя спирки и те би трябвало да бъдат включени в пакетите, които подготвя за новия конкурс главният архитект. Служител на администрацията, който пожела да остане анонимен, обаче твърди, че News Outdoor плащат за ползването на рекламния елемент на спирките, въпреки че договорът им, както и тези на всички останали фирми за външна реклама в София, е изтекъл на 30 септември 2010 г. До приключване на броя представители на компанията не бяха открити за коментар.


Източник capital.bg

Коментари

Популярни публикации от този блог

Коледни стихотворения за деца

Елхичке зелена, в гората родена, с дъх чуден на прясна смола и с тънички листи тъй нежни и чисти, на гости при нас си дошла. ............

Пожелания за имен ден

Честит имен ден! Ти знаеш,че малко мисля и много говоря. На днешния ден обаче мислих дълго-о и го измислих: Наздраве, да ти е живо и здраво името!

Имената на джуджетата на дядо Коледа

Счита се, че коледните помощници или повече известни като коледните джуджета на дядо Коледа , произхождат от скандинавските домашни гномчета, познати още от езическата епоха. Съществува поверие, че домашните гномчета пазят дома от злото и са услужливи към хората, които заслужават добро отношение, но към останалите те могат да бъдат изключително зли. В средата на ХIX век скандинавските писатели създават нов образ на познатите гноми - коледни елфи, които правят пакости, но имат добри сърца. Колкото по-популярен става празникът Коледа, толкова повече се пише за елфите и се описват като верни приятели на дядо Коледа.