Силното пазарно развитие на таблетите през 2010 г. ги превърна от скъпи професионални устройства в потребителски хит. Това обаче стана едва след като дебютира таблетът на Apple – iPad. Той бързо превзе пазара, като събуди интереса на обикновените купувачи към подобен тип джаджи.
Големият им в сравнение със смартфоните сензорен дисплей ги прави идеални за четене, браузване в интернет, гледане на видео и изображения. Тези качества ги правят потенциална платформа за развитие за издатели на периодични издания.
През изминалата година в целия свят са продадени близо 20 млн. устройства от този тип, а през тази се очаква да достигнат 54 млн. броя, показва изследване на Gartner. През 2010 г. само в САЩ са продадени 9.7 млн. таблета от всички марки, а през 2011 г. пазарът се очаква да нарасне със 147% до 24 млн. броя, прогнозират от eMarketer.
Таблетът на Apple доминира в този сегмент и държи 90% от него. Затова не е случайно, че издателите на популярни списания инвестираха милиони долари в приложения, които да разпространяват изданията във формат, подходящ за iPad. Те обаче се сблъскаха с проблем, от който може да се възползва конкурентът на Apple при софтуера за мобилни устройства Google.
Освен формата е важен и начинът за разпространение, като при периодичните издания от голямо значение е възможността за абониране, за да може потребителят периодично да получава информация. Допреди няколко седмици читателите на такива приложения трябваше да плащат за всеки отделен брой, без да имат възможността за дългосрочен абонамент, което им оскъпяваше услугата.
Например "Нюйоркър" през AppStore се продава за 5 долара на брой, докато в разпространителската мрежа хартиеното издание е 6 долара. Списанието "Ескуайър" също струва 5 долара през iPad, толкова струва и на вестникарските павилиони в САЩ. Така се стига до ситуацията, в която дигиталните издания струват колкото печатните, което отблъсква потребителите.
За няколко процента повече
Преговорите между издатели и Apple за включването на абонаментни планове започват през лятото на 2010 г. Още тогава се изразява разликата във вижданията на двете страни – медийните корпорации искат всички приходи да отиват при тях, докато ИТ компанията иска процент от тях. Компанията на Стив Джобс поставя като изискване доста голям дял – тя иска 30% от всички доходи от абонаменти.
Безизходното положение продължава до декември, когато преговорите между двете страни са подновени. Основна причина за това е предстоящото тогава излизане на "Дейли" (The Daily) – първото издание предназначено единствено за таблета iPad. То е съвместна разработка между Apple и News Corp. и е първото, което предлага възможност за избиране на различен срок за абониране.
Така след месеци на преговаряне компанията на Стив Джобс пусна възможност за абониране, която да важи за всички издатели и се използва чрез iTunes. Два дни след новината Google обяви, че ще пусне аналогична услуга за операционната система за мобилни устройства Android. Една от основните разлики между абонаментните услуги на Apple и Google е процентът, който ще бъде плащан на съответната компания от издателите.
Докато при Apple Subscriptions приходите на издателите се свиват с 30%, то Google One Pass удържа едва 10% от тях. Освен това Apple задължава издателите обявената цена на абонамента да е същата или по-малка от тази през други канали. Google не поставя подобно ограничение и собствениците на медии са свободни сами да определят каква цена ще обявят, пише списание "Икономист".
Тази разлика показва, че Google ще са ориентирани доста "приятелски" към издателите и така ще се опитат да привлекат повече разработчици и медийни компании към своята платформа. Разликите между двете абонаментни платформи не свършват с таксата, задържана от компанията производител за сметка на издателите.
Докато One Pass поддържа уеббраузъри, смартфони и таблети на различни производители, то Apple Subscription поддържа единствено iPhone, iPad и iPod Touch. Изданията се купуват през системите за плащане на двете компании, съответно Google Checkout и Apple iTunes, като One Pass може да се използва от абонати извън приложение, докато Apple Subscriptions ограничава външния достъп.
Важна разлика
Друга определяща разлика в стратегиите на двете компании е информацията, която се споделя с издателите. Ако вие изрично не отбележите, че не искате да предоставяте личната си информация на съответната медия, Google ще им осигури достъп до данни като имената ви, пощенския ви код и електронната ви поща. От своя страна Apple заявиха, че такава информация няма да се предоставя освен по желание на самия потребител, съобщи "Икономист".
Едно от предимствата на One Pass от потребителска гледна точка е, че може да се закупи еднодневен достъп до дадено медийно приложение - опция, която липсва в Apple Subscriptions. Услугата засега е достъпна само във Великобритания, Германия, Италия, Франция, Испания или САЩ. Абонаментната опция през Apple App Store е покритие в 90 страни, сред които и България.
Основното опасение на издателите и пазарните анализатори е, че решението на Apple ще ограничи достъпа на информация за потребителите. Това ще намали възможността да получават данни за потребителите, което ще доведе до изгубване на директният контакт с крайния клиент. Според защитниците на Apple това ще направи абонирането и отказа от абонамент много по-лесен.
Според Джеймс Маккуиви, анализатор в изследователската фирма Forrester, новият модел за абонаменти на компания от Купертино може да принуди издателствата да сменят платформата си, окуражавайки ги да публикуват привлекателно съдържание, което да е различно от това, пуснато за устройствата на Apple. Новата услуга обаче не засяга само традиционните медийни компании. Apple променят условията в целия App Store при предоставяне на периодични услуги.
Практиките на компанията на Стив Джобс вече срещат силна опозиция в лицето на Amazon и Rhapsody, коментира "Икономист". Досега Amazon използваха безплатни приложения за iOS, които препращаха потребителите към съдържание извън екосистемата на Apple. В бъдеще те ще трябва да генерират продажби през App Store, губейки 30% от приходите си. Rhapsody, услуга за музикален стрийминг, вече търси начини за съдебни санкции над Apple, обявявайки платформата за икономически несъстоятелна.
Според тях, отдавайки 30% от приходите си на Apple, ще се сложи край на услуги като тяхната, които вече заплащат над 60% от продажбите си на звукозаписните компании. Една от особеностите на One Pass според Матю Инграм, бивш онлайн редактор на канадския вестник Globe and Mail, е фактът, че платформата е изцяло интернет базирана. Това е както предимство, така и недостатък.
Google по-трудно ще успеят да "замаскират" факта, че в интернет е пълно с безплатна информация. Като не се знае дали компанията ще успее да убеди потребителите, че платените версии си заслужават. Според Инграм приложенията на iPhone и iPad успяват да заблудят потребителите да заплатят за съдържание, предлагайки им оптимизация на самото изживяване.
Регулаторите стават бдителни
Практиката на Apple за налагане на единни абонаментни правила не само за издания, но и за музика и всякакви приложения привлече вниманието на американските и европейските регулатори. Регулаторите в САЩ започнаха първоначално разследване относно плановете на Apple да взима 30% от приходите на издателите от абонаментните планове, предоставени през App Store. Европейските власти също наглеждат развитието на пазара, пише "Ройтерс".
"Следим развитията на пазара много внимателно", заяви говорителят на Европейската комисия. Малко е вероятно да се стигне до официално разследване, защото европейските регулатори смятат, че конкуренцията в сектора нараства.
Еврокомисарят по развитието Андрис Пиебалгс коментира, че "границите на такива важни пазари са неясни и секторът е сравнително нов и развиващ се".
Регулаторите към министерството на правосъдието на САЩ започнаха първоначално разследване относно промяната на политиката на Apple към продуктите и услугите си, предоставяни в App Store. Властите са започнали да се свързват със засегнати компании, както и с ИТ гиганта.
Източник dnes.bg
Големият им в сравнение със смартфоните сензорен дисплей ги прави идеални за четене, браузване в интернет, гледане на видео и изображения. Тези качества ги правят потенциална платформа за развитие за издатели на периодични издания.
През изминалата година в целия свят са продадени близо 20 млн. устройства от този тип, а през тази се очаква да достигнат 54 млн. броя, показва изследване на Gartner. През 2010 г. само в САЩ са продадени 9.7 млн. таблета от всички марки, а през 2011 г. пазарът се очаква да нарасне със 147% до 24 млн. броя, прогнозират от eMarketer.
Таблетът на Apple доминира в този сегмент и държи 90% от него. Затова не е случайно, че издателите на популярни списания инвестираха милиони долари в приложения, които да разпространяват изданията във формат, подходящ за iPad. Те обаче се сблъскаха с проблем, от който може да се възползва конкурентът на Apple при софтуера за мобилни устройства Google.
Освен формата е важен и начинът за разпространение, като при периодичните издания от голямо значение е възможността за абониране, за да може потребителят периодично да получава информация. Допреди няколко седмици читателите на такива приложения трябваше да плащат за всеки отделен брой, без да имат възможността за дългосрочен абонамент, което им оскъпяваше услугата.
Например "Нюйоркър" през AppStore се продава за 5 долара на брой, докато в разпространителската мрежа хартиеното издание е 6 долара. Списанието "Ескуайър" също струва 5 долара през iPad, толкова струва и на вестникарските павилиони в САЩ. Така се стига до ситуацията, в която дигиталните издания струват колкото печатните, което отблъсква потребителите.
За няколко процента повече
Преговорите между издатели и Apple за включването на абонаментни планове започват през лятото на 2010 г. Още тогава се изразява разликата във вижданията на двете страни – медийните корпорации искат всички приходи да отиват при тях, докато ИТ компанията иска процент от тях. Компанията на Стив Джобс поставя като изискване доста голям дял – тя иска 30% от всички доходи от абонаменти.
Безизходното положение продължава до декември, когато преговорите между двете страни са подновени. Основна причина за това е предстоящото тогава излизане на "Дейли" (The Daily) – първото издание предназначено единствено за таблета iPad. То е съвместна разработка между Apple и News Corp. и е първото, което предлага възможност за избиране на различен срок за абониране.
Така след месеци на преговаряне компанията на Стив Джобс пусна възможност за абониране, която да важи за всички издатели и се използва чрез iTunes. Два дни след новината Google обяви, че ще пусне аналогична услуга за операционната система за мобилни устройства Android. Една от основните разлики между абонаментните услуги на Apple и Google е процентът, който ще бъде плащан на съответната компания от издателите.
Докато при Apple Subscriptions приходите на издателите се свиват с 30%, то Google One Pass удържа едва 10% от тях. Освен това Apple задължава издателите обявената цена на абонамента да е същата или по-малка от тази през други канали. Google не поставя подобно ограничение и собствениците на медии са свободни сами да определят каква цена ще обявят, пише списание "Икономист".
Тази разлика показва, че Google ще са ориентирани доста "приятелски" към издателите и така ще се опитат да привлекат повече разработчици и медийни компании към своята платформа. Разликите между двете абонаментни платформи не свършват с таксата, задържана от компанията производител за сметка на издателите.
Докато One Pass поддържа уеббраузъри, смартфони и таблети на различни производители, то Apple Subscription поддържа единствено iPhone, iPad и iPod Touch. Изданията се купуват през системите за плащане на двете компании, съответно Google Checkout и Apple iTunes, като One Pass може да се използва от абонати извън приложение, докато Apple Subscriptions ограничава външния достъп.
Важна разлика
Друга определяща разлика в стратегиите на двете компании е информацията, която се споделя с издателите. Ако вие изрично не отбележите, че не искате да предоставяте личната си информация на съответната медия, Google ще им осигури достъп до данни като имената ви, пощенския ви код и електронната ви поща. От своя страна Apple заявиха, че такава информация няма да се предоставя освен по желание на самия потребител, съобщи "Икономист".
Едно от предимствата на One Pass от потребителска гледна точка е, че може да се закупи еднодневен достъп до дадено медийно приложение - опция, която липсва в Apple Subscriptions. Услугата засега е достъпна само във Великобритания, Германия, Италия, Франция, Испания или САЩ. Абонаментната опция през Apple App Store е покритие в 90 страни, сред които и България.
Основното опасение на издателите и пазарните анализатори е, че решението на Apple ще ограничи достъпа на информация за потребителите. Това ще намали възможността да получават данни за потребителите, което ще доведе до изгубване на директният контакт с крайния клиент. Според защитниците на Apple това ще направи абонирането и отказа от абонамент много по-лесен.
Според Джеймс Маккуиви, анализатор в изследователската фирма Forrester, новият модел за абонаменти на компания от Купертино може да принуди издателствата да сменят платформата си, окуражавайки ги да публикуват привлекателно съдържание, което да е различно от това, пуснато за устройствата на Apple. Новата услуга обаче не засяга само традиционните медийни компании. Apple променят условията в целия App Store при предоставяне на периодични услуги.
Практиките на компанията на Стив Джобс вече срещат силна опозиция в лицето на Amazon и Rhapsody, коментира "Икономист". Досега Amazon използваха безплатни приложения за iOS, които препращаха потребителите към съдържание извън екосистемата на Apple. В бъдеще те ще трябва да генерират продажби през App Store, губейки 30% от приходите си. Rhapsody, услуга за музикален стрийминг, вече търси начини за съдебни санкции над Apple, обявявайки платформата за икономически несъстоятелна.
Според тях, отдавайки 30% от приходите си на Apple, ще се сложи край на услуги като тяхната, които вече заплащат над 60% от продажбите си на звукозаписните компании. Една от особеностите на One Pass според Матю Инграм, бивш онлайн редактор на канадския вестник Globe and Mail, е фактът, че платформата е изцяло интернет базирана. Това е както предимство, така и недостатък.
Google по-трудно ще успеят да "замаскират" факта, че в интернет е пълно с безплатна информация. Като не се знае дали компанията ще успее да убеди потребителите, че платените версии си заслужават. Според Инграм приложенията на iPhone и iPad успяват да заблудят потребителите да заплатят за съдържание, предлагайки им оптимизация на самото изживяване.
Регулаторите стават бдителни
Практиката на Apple за налагане на единни абонаментни правила не само за издания, но и за музика и всякакви приложения привлече вниманието на американските и европейските регулатори. Регулаторите в САЩ започнаха първоначално разследване относно плановете на Apple да взима 30% от приходите на издателите от абонаментните планове, предоставени през App Store. Европейските власти също наглеждат развитието на пазара, пише "Ройтерс".
"Следим развитията на пазара много внимателно", заяви говорителят на Европейската комисия. Малко е вероятно да се стигне до официално разследване, защото европейските регулатори смятат, че конкуренцията в сектора нараства.
Еврокомисарят по развитието Андрис Пиебалгс коментира, че "границите на такива важни пазари са неясни и секторът е сравнително нов и развиващ се".
Регулаторите към министерството на правосъдието на САЩ започнаха първоначално разследване относно промяната на политиката на Apple към продуктите и услугите си, предоставяни в App Store. Властите са започнали да се свързват със засегнати компании, както и с ИТ гиганта.
Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар