Лошите дългове на фирми и граждани се увеличават, а събираемостта им става все по-трудна. Вече се появяват и "професионални длъжници", чиято цел е да вземат колкото се може повече кредити или стоки с ясната идея, че няма да ги изплащат. Това показа проучване на "Дневник" сред т.нар. колекторски компании, които са специализирани в събиране на проблемни задължения.
Основната причина е кризата - свитите доходи на физическите лица правят все по-трудно покриването на дълговете им. При компаниите пък ключова е междуфирмената задлъжнялост, която води до забавяне на плащанията по цялата верига - контрагенти и банкови кредити.
При домакинствата най-голямо е увеличението на просрочените задължения за комунални услуги - основно за вода и телефон. По данни на "ЕОС Матрикс България" българите първо плащат сметките си за ток, след това вноските по кредитни карти, а най-големи затруднения имат с покриването на големите заеми (потребителски и ипотечни).
При ранните просрочия (до 30 дни) на физическите лица събираемостта е спаднала с малко над 20% в сравнение с 2008 г., посочват от фирмата.
От данните на компаниите може да се направят профили на добрия и на проблемния длъжник. Най-коректни са жените, хората със средно и висше образование и живеещите в малките и средно големите градове. По-трудно се работи обаче с мъжете, по-ниско образованите длъжници, жителите на петте най-големи градове и тези в Северозападна България, където безработицата е много висока.
Оказва се че най-добрите платци са в Смолян. "Особено големи са проблемите при хора с няколко задължения към различни кредитори – финансови институции, комунални и телекомуникационни дружества", коментира Мартин Деспов, управител на "Агенция за събиране на вземания" ООД.
Източник dnevnik.bg
Основната причина е кризата - свитите доходи на физическите лица правят все по-трудно покриването на дълговете им. При компаниите пък ключова е междуфирмената задлъжнялост, която води до забавяне на плащанията по цялата верига - контрагенти и банкови кредити.
При домакинствата най-голямо е увеличението на просрочените задължения за комунални услуги - основно за вода и телефон. По данни на "ЕОС Матрикс България" българите първо плащат сметките си за ток, след това вноските по кредитни карти, а най-големи затруднения имат с покриването на големите заеми (потребителски и ипотечни).
При ранните просрочия (до 30 дни) на физическите лица събираемостта е спаднала с малко над 20% в сравнение с 2008 г., посочват от фирмата.
От данните на компаниите може да се направят профили на добрия и на проблемния длъжник. Най-коректни са жените, хората със средно и висше образование и живеещите в малките и средно големите градове. По-трудно се работи обаче с мъжете, по-ниско образованите длъжници, жителите на петте най-големи градове и тези в Северозападна България, където безработицата е много висока.
Оказва се че най-добрите платци са в Смолян. "Особено големи са проблемите при хора с няколко задължения към различни кредитори – финансови институции, комунални и телекомуникационни дружества", коментира Мартин Деспов, управител на "Агенция за събиране на вземания" ООД.
Източник dnevnik.bg
Коментари
Публикуване на коментар