В края на мандата си Столичният общински съвет (СОС) най-накрая ще приеме генерален план за организация на движението в града. Документът е изработен от наетата през 2009 г. консултантска фирма "Мот Макдоналд" и представлява 128 страници обобщен доклад и предложения в десет точки (виж карето). Те ще бъдат гласувани на заседанието на общинския съвет този четвъртък. Срокът на плана е 5 години, т.е. следващите два СОС ще трябва да го изпълняват, а могат и да решат, че не им харесва.
Консултацията струваше 2.3 млн. лв. на общината и закъсня с близо година от първоначално предвидения в договора срок. "Мот Макдоналд" препоръчва развитието на транспортната инфраструктура на София да се съсредоточи върху ограничаване на автомобилния трафик в центъра. "Над 30-годишния опит показва, че независимо от усилията никога не успяваме да осигурим необходимия капацитет на уличната мрежа, така че да отговори на нарастващото търсене от автомобилния трафик. Новата пътна инфраструктура изисква големи финансови средства и влошава екологията, но не подобрява условията за живот в градовете", пише в анализа.
Осем предложения, които могат да променят ситуацията
Да не се издава разрешение за строеж без съгласуван комуникационно-транспортен план и проект за организация на движението в района, предлага консултантът "Мотт Макдоналд". Това означава места за паркиране, проходимост на улиците, необходимите тротоари. Общинският съветник Владимир Каролев (НДСВ) обаче предупреди вчера, че чиновниците ще започнат да изискват планове и проекти дори и за най-малките постройки и даже за поставяне на билборд. Вероятно ще бъде записано, че изискването се отнася за сгради с площ над 10 000 кв.м или обекти, които генерират посещение от над 1000 души на ден.
Схема за разполагане на буферни и подземни паркинги с прогнозен бюджет 90 млн. лв. предлага консултантът. По предложение на общинските съветници ще се запише, че сумата е прогнозна стойност, защото не се знае дали ще се осигурява от общината или от частни инвеститори. Междувременно шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев предложи талонът за спиране в буферните паркинги край метрото да важи и като билет за него, но само за 1 час. След изборите се очаква нова схема за платено паркиране в центъра, която кметът Фандъкова не посмя да въведе преди вота. Предвижда се да има синя и зелена зона, в които да се плаща различно за час престой. Паркирането в идеалния център със сигурност ще поскъпне, а в периферията ще се плаща на повече места.
Програма за изграждане на велотрасета с прогнозна стойност 5 млн. лв. предлага "Мотт Макдоналд". Общинският съветник Вили Лилков (ДСБ) настоя да се включи в доклада и предстоящото изграждане на велоалея от кв. "Хладилника" до гара "Подуяне", която ще върви по неизползваемата жп линия, минаваща през известната гара "Пионер". В четвъртък общинският съвет ще гласува София да придобие безвъзмездно право на собственост върху това трасе, което сега е на БДЖ.
За градския транспорт консултантът предлага да се оптимизират маршрутите по най-натоварените трасета и да се намалят до минимум прекачванията. Общината от година подготвя нова транспортна схема. "Мотт Макдоналд" предлага и използване на железопътната инфраструктура за градски транспорт, например да се пътува с градски влак от Горна баня до "Подуяне".
Транспортният коридор по бул. "Сливница" - едно от най-натоварените трасета в града, да се промени, да се пусне т.нар. зелена вълна и да се обособят бус ленти, предлага консултантът. Това е едно от решенията, които могат да станат бързо при наличие на пари.
Подобряване на организацията и безопасността на движението по десет ключови за града кръстовища. Прогнозен бюджет - 4.8 млн. лв. за пет години. "Мотт Макдоналд" предлага там трафикът да се управлява интелигентно, като се пропускат първо дългите колони. Подобряването на състоянието на настилката може да повиши с 10% пропускателната способност на кръстовищата, твърдят консултантите. Половината от кръстовищата сега са с неизползваема крайна дясна лента заради неправилно паркирали коли или кофи за боклук. При 95% липсват знаци за предварително престрояване, които биха подобрили пропускателната им способност с около 15%, изчислява британската компания.
Да се разреши движение с над 50 км/ч по основните булеварди. Според консултанта сегашните ограничения са с 10-25 км/ч по-ниски от реално безопасните и не са съобразени със самия път. Над 50% от шофьорите са в нарушение в момента, тъй като са принудени да карат по-бързо. Предложението е: 90 км/ч по Околовръстното шосе, 80 км/ч по бул. "Брюксел" и 70 км/ч по бул. "Цариградско шосе", Ботевградско шосе", "България" и "Владимир Вазов".
Изграждане на система за наблюдение в реално време на градската мобилност. Бюджет - 1 млн. лв. годишно. Цел - да се реагира веднага при задръствания.
Общината обяви обществена поръчка за изготвянето на генерален план за движението през 2008 г. и тогава документи подадоха "Мот Макдоналд" и френско-британското дружество "Луи Берже". На 7 ноември 2008 г. обаче и двата кандидата бяха отстранени. Месец по-късно поради "необходимостта от спешното изготвяне" на плана същите дружества бяха поканени от общината на пряко договаряне, спечелено от българския клон на британската "Мот Макдоналд".
По отпушването на трафика преди шест години работи и японската фирма "Падеко", на която общината плати 250 хил. евро. Преди три години холандски консултанти също написаха план. Досега нито едно от предложенията не е реализирано.
Източник dnevnik.bg
Консултацията струваше 2.3 млн. лв. на общината и закъсня с близо година от първоначално предвидения в договора срок. "Мот Макдоналд" препоръчва развитието на транспортната инфраструктура на София да се съсредоточи върху ограничаване на автомобилния трафик в центъра. "Над 30-годишния опит показва, че независимо от усилията никога не успяваме да осигурим необходимия капацитет на уличната мрежа, така че да отговори на нарастващото търсене от автомобилния трафик. Новата пътна инфраструктура изисква големи финансови средства и влошава екологията, но не подобрява условията за живот в градовете", пише в анализа.
Осем предложения, които могат да променят ситуацията
Да не се издава разрешение за строеж без съгласуван комуникационно-транспортен план и проект за организация на движението в района, предлага консултантът "Мотт Макдоналд". Това означава места за паркиране, проходимост на улиците, необходимите тротоари. Общинският съветник Владимир Каролев (НДСВ) обаче предупреди вчера, че чиновниците ще започнат да изискват планове и проекти дори и за най-малките постройки и даже за поставяне на билборд. Вероятно ще бъде записано, че изискването се отнася за сгради с площ над 10 000 кв.м или обекти, които генерират посещение от над 1000 души на ден.
Схема за разполагане на буферни и подземни паркинги с прогнозен бюджет 90 млн. лв. предлага консултантът. По предложение на общинските съветници ще се запише, че сумата е прогнозна стойност, защото не се знае дали ще се осигурява от общината или от частни инвеститори. Междувременно шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев предложи талонът за спиране в буферните паркинги край метрото да важи и като билет за него, но само за 1 час. След изборите се очаква нова схема за платено паркиране в центъра, която кметът Фандъкова не посмя да въведе преди вота. Предвижда се да има синя и зелена зона, в които да се плаща различно за час престой. Паркирането в идеалния център със сигурност ще поскъпне, а в периферията ще се плаща на повече места.
Програма за изграждане на велотрасета с прогнозна стойност 5 млн. лв. предлага "Мотт Макдоналд". Общинският съветник Вили Лилков (ДСБ) настоя да се включи в доклада и предстоящото изграждане на велоалея от кв. "Хладилника" до гара "Подуяне", която ще върви по неизползваемата жп линия, минаваща през известната гара "Пионер". В четвъртък общинският съвет ще гласува София да придобие безвъзмездно право на собственост върху това трасе, което сега е на БДЖ.
За градския транспорт консултантът предлага да се оптимизират маршрутите по най-натоварените трасета и да се намалят до минимум прекачванията. Общината от година подготвя нова транспортна схема. "Мотт Макдоналд" предлага и използване на железопътната инфраструктура за градски транспорт, например да се пътува с градски влак от Горна баня до "Подуяне".
Транспортният коридор по бул. "Сливница" - едно от най-натоварените трасета в града, да се промени, да се пусне т.нар. зелена вълна и да се обособят бус ленти, предлага консултантът. Това е едно от решенията, които могат да станат бързо при наличие на пари.
Подобряване на организацията и безопасността на движението по десет ключови за града кръстовища. Прогнозен бюджет - 4.8 млн. лв. за пет години. "Мотт Макдоналд" предлага там трафикът да се управлява интелигентно, като се пропускат първо дългите колони. Подобряването на състоянието на настилката може да повиши с 10% пропускателната способност на кръстовищата, твърдят консултантите. Половината от кръстовищата сега са с неизползваема крайна дясна лента заради неправилно паркирали коли или кофи за боклук. При 95% липсват знаци за предварително престрояване, които биха подобрили пропускателната им способност с около 15%, изчислява британската компания.
Да се разреши движение с над 50 км/ч по основните булеварди. Според консултанта сегашните ограничения са с 10-25 км/ч по-ниски от реално безопасните и не са съобразени със самия път. Над 50% от шофьорите са в нарушение в момента, тъй като са принудени да карат по-бързо. Предложението е: 90 км/ч по Околовръстното шосе, 80 км/ч по бул. "Брюксел" и 70 км/ч по бул. "Цариградско шосе", Ботевградско шосе", "България" и "Владимир Вазов".
Изграждане на система за наблюдение в реално време на градската мобилност. Бюджет - 1 млн. лв. годишно. Цел - да се реагира веднага при задръствания.
Общината обяви обществена поръчка за изготвянето на генерален план за движението през 2008 г. и тогава документи подадоха "Мот Макдоналд" и френско-британското дружество "Луи Берже". На 7 ноември 2008 г. обаче и двата кандидата бяха отстранени. Месец по-късно поради "необходимостта от спешното изготвяне" на плана същите дружества бяха поканени от общината на пряко договаряне, спечелено от българския клон на британската "Мот Макдоналд".
По отпушването на трафика преди шест години работи и японската фирма "Падеко", на която общината плати 250 хил. евро. Преди три години холандски консултанти също написаха план. Досега нито едно от предложенията не е реализирано.
Източник dnevnik.bg
Коментари
Публикуване на коментар