Премиерът Бойко Борисов влиза в задочен спор с еколозите заради броя на лентите на магистрала „Струма“ в Кресненското дефиле. Това става ясно от стенограмата от правителственото заседание в сряда.
Борисов настоява пътят да е с четири ленти, за да е по-удобен. Еколозите обаче са съгласни на две, тъй като, ако са повече, навлизат в "Натура 2000".
„За Кресна трябва не да се мисли, а вече да подготвяте и да проектирате, за да минем на четири ленти. На самото дефиле може да не е магистрала, а да са две по две лентите, прекрасно ще ни свърши работа и ще можем хем да ползваме едното трасе, което е сега, хем да се направи допълнително само за две ленти и сигурно ще стане с 300 милиона по-евтино", изчислява Борисов.
Зам. регионалният министър Георги Прегьов обаче му обяснява, че този вариант е оценяван включително и от експертите на JASPERS и четирилентов път по сегашното трасе няма да е възможен от гледна точка на въздействието върху околната среда.
„Сиреч две ленти не пречат на екологията, две ленти, когато сега е задръстено и когато харчат в пъти повече вредни газове камионите, избиват се хората, означава, че това е добре за екологията!? Ако го разширим и да имаме две по две ленти, което абсолютно е достатъчно в случая, хем ще спестят пари, тогава става вредно за екологията?!
Избиха се хората там. В пъти е по-тежко, когато са само две ленти. Четири ленти са в полза на екологията и пак започваме да спорим като кокошката и яйцето и искате да похарчим 700 млн. евро да пробием планината, което е хубаво за екологията?“, възмущава се Борисов.
„Искат ли еколозите да затворим пътя за Гърция? Като си говорите с тях, искат ли да го затворим? Какво ви казват еколозите: „Затворете пътя за Гърция и пътувайте с камили, с катъри”, това ли ви казват, като се срещате с тях?“, люти се премиерът.
Прегьов разяснява, че с четири ленти се заемат нови територии от „Натура 2000”.
„Какви нови територии – 9 метра встрани“, опонира Борисов.
„Извадете еколозите и нека да ги чуят всички български граждани, че не искат с 9 метра да се разшири пътят и да пътуват удобно и за това, за да пробием планината, трябва да похарчим пари на данъкоплатците в толкова големи размери. Обяснявайте го това. Като кажат еколозите…
Но те си имат имена, те са хора, те също отнякъде получават пари най-вероятно, извадете и кажете: „Ето, господа, ние искаме от две ленти да ги направим четири, защото това е добре за екологията. Какъв е вашият проблем с 9 метра по-широко, или 9,50 метра? Какъв е проблемът?”, обяснява Борисов.
„Ако трябва да ви отговоря като инженер – проблемът е никакъв“, отговаря Прегьов.
„Затова съм те сложил заместник-министър, за да ми отговориш като инженер. Ако искаш, при Нона Караджова – имаш място и цял ден може да ми говорите за екология“, казва на свой ред Борисов.
„Това ме интересуваше, че инженерният проблем е никакъв. С еколозите ще разговаряме, ще правим кръгли маси, ще убеждаваме, ще ги заведем там на място и ще попитаме – каква е разликата? Ще видите, че разликата няма да бъде по-малка от 200–300 милиона, ако двете аварийни платна се съкратят, а това са много пари“, изтъква Борисов.
„Какво става със София–Ниш?“, интересува се още премиерът. „Последната ми информация със София–Ниш е, че там в момента само се разработва западната дъга“, докладва зам.-министърът.
„Западната дъга, която върви от западната тангента, а ползваме четирилентовия път, който ни е предостатъчен в момента и няма да правим успоредна на нея магистрала и ще стане много бързо и има проект. И там също ще спестим поне 150–160 милиона по мои инженерни сметки“, допълва Борисов.Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар