Българите вярват все по-малко, че страната ни излиза от кризата с оглед на увеличаващите се разходи и малките възможности за започване на нов бизнес.
95% от хората у нас смятат, че няма ясни индикации за дългосрочна промяна на икономическата ситуация в България.
Това показва данните от маркетингово проучване на агенция „Прагматика“, проведено през февруари 2012 г. на тема "Поведението на потребителите в контекста на икономическата обстановка".
87% от домакинствата споделят, че са станали по-пестеливи и по-внимателни при избора на покупки.
43% от хората тях смятат, че страната ни ще излезе от кризата след 2013 г.
През 2011 г. е налице усещането за по-високи потребителските разходи, докато доходите са запазили своето ниво. 70% от анкетираните декларират, че през изминалата година разходите им значително са се повишили.
В същото време всеки втори българин е запазил своите доходи, а 41% са получавали по-малки месечни възнаграждения.
Очакванията на българина за предстоящата 2012 г. имат оптимистичен нюанс – 27% смятат, че доходите им през 2012 г. ще се увеличат, а 43% се надяват да запазят сегашната си работа при същите доходи.
Сред българите между 25-34 години се наблюдава тенденция за повишаване на очакванията за бързо професионално развитие и увеличаване на доходите на годишна база.
Всеобщо е схващането, че през изминалата година на потребителите им се е налагало да „свиват” разходите си, да се лишават от някои стоки или да преминават към по-евтини еквиваленти.
70% от анкетираните споделят, че са започнали да купуват по-евтини марки и продукти, докато 84% са били по-внимателни и прецизни в избора си.
Относно „продуктите от първа необходимост” българите заявяват, че няма да променят навиците си при консумацията на сирене, прясно и кисело мляко, малотрайни колбаси, лютеница и тестени изделия.
За сметка на това обаче, голяма част от запитаните смятат да ограничат консумацията на трайни (43%), сурово-сушени (52%) и варено-пушени колбаси (47%).
От млечните продукти „най-скъп” за българите се оказва кашкавалът, 40 на сто от анкетираните посочват, че ще купуват по-евтини марки кашкавал през 2012 г.
47% от българите планират да закупят техника за дома през настоящата година. Най-желани са телевизорите (11%) и преносимите компютри (9.5%).
През 2011 г. остава непроменен и процентът на гражданите, които са успели да спестят от доходите си – 15%, като всеки пети от тях заявява, че ще заделя по-малко средства през 2012 г. 46 на сто от запитаните споделят, че за настоящата година не планират дейности, свързани с извънредни разходи.
Българите са склонни да похарчат пари само за крайно належащи дейности – неотложен ремонт на жилището (21%) или неотложен ремонт на автомобила (14%). За да финансират тези си дейности, 51% от тях ще разчитат на средства, които ще заделят през 2012 г., а близо 18% от българите ще разчитат на кредитиране от банка.
Източник dnes.bg
95% от хората у нас смятат, че няма ясни индикации за дългосрочна промяна на икономическата ситуация в България.
Това показва данните от маркетингово проучване на агенция „Прагматика“, проведено през февруари 2012 г. на тема "Поведението на потребителите в контекста на икономическата обстановка".
87% от домакинствата споделят, че са станали по-пестеливи и по-внимателни при избора на покупки.
43% от хората тях смятат, че страната ни ще излезе от кризата след 2013 г.
През 2011 г. е налице усещането за по-високи потребителските разходи, докато доходите са запазили своето ниво. 70% от анкетираните декларират, че през изминалата година разходите им значително са се повишили.
В същото време всеки втори българин е запазил своите доходи, а 41% са получавали по-малки месечни възнаграждения.
Очакванията на българина за предстоящата 2012 г. имат оптимистичен нюанс – 27% смятат, че доходите им през 2012 г. ще се увеличат, а 43% се надяват да запазят сегашната си работа при същите доходи.
Сред българите между 25-34 години се наблюдава тенденция за повишаване на очакванията за бързо професионално развитие и увеличаване на доходите на годишна база.
Всеобщо е схващането, че през изминалата година на потребителите им се е налагало да „свиват” разходите си, да се лишават от някои стоки или да преминават към по-евтини еквиваленти.
70% от анкетираните споделят, че са започнали да купуват по-евтини марки и продукти, докато 84% са били по-внимателни и прецизни в избора си.
Относно „продуктите от първа необходимост” българите заявяват, че няма да променят навиците си при консумацията на сирене, прясно и кисело мляко, малотрайни колбаси, лютеница и тестени изделия.
За сметка на това обаче, голяма част от запитаните смятат да ограничат консумацията на трайни (43%), сурово-сушени (52%) и варено-пушени колбаси (47%).
От млечните продукти „най-скъп” за българите се оказва кашкавалът, 40 на сто от анкетираните посочват, че ще купуват по-евтини марки кашкавал през 2012 г.
47% от българите планират да закупят техника за дома през настоящата година. Най-желани са телевизорите (11%) и преносимите компютри (9.5%).
През 2011 г. остава непроменен и процентът на гражданите, които са успели да спестят от доходите си – 15%, като всеки пети от тях заявява, че ще заделя по-малко средства през 2012 г. 46 на сто от запитаните споделят, че за настоящата година не планират дейности, свързани с извънредни разходи.
Българите са склонни да похарчат пари само за крайно належащи дейности – неотложен ремонт на жилището (21%) или неотложен ремонт на автомобила (14%). За да финансират тези си дейности, 51% от тях ще разчитат на средства, които ще заделят през 2012 г., а близо 18% от българите ще разчитат на кредитиране от банка.
Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар