Държавните компании отчитат значително по-успешна 2010 г., като губещите транспортни дружества свиват загубите си, а енергийните предприятия увеличават силно печалбите си спрямо година по-рано. В същото време те показват и увеличение на приходите си, което продължава и през първото тримесечие на 2011 г. Това показват финансовите им резултати към края на 2010 г. и за първото тримесечие на 2011 г., чиито отчети публикува Министерството на финансите.
По-силният финансов резултат на най-големите държавни компании означава и съществено по-голям дивидент за държавата, която за разлика от миналата година, когато прибра 50% от положителния резултат на компаниите, през 2011 г. ще иска те да й разпределят 80% от печалбите си. Подобно разпределение беше гласувано от правителството в края на декември при приемането на постановление за изпълнението на бюджет 2011 г.
Така, ако най-големите държавни предприятия в транспортния и енергийния сектор имат общо печалба от малко над 400 млн. лв. миналата година, държавата ще си прибере близо 320 млн. лв.
Силните резултати на енергийните дружестваЕнергетиката като цяло остава златната кокошка сред държавните предприятия. По-високите цени на тока от миналата година и повечето износ при някои от тях се отразяват благоприятно върху сектора. Освен това болшинството от компаниите под шапката на икономическото министерство свиват силно разходите си за външни услуги.
Най-силен ръст на печалбата за 2010 г. бележи Националната електрическа компания (НЕК). Само за една година нетният й резултат е 12 пъти по-висок от този през 2009 г. и достига 102.5 млн. лв. Причина за това е увеличението на приходите от продажба на електрическа енергия, които са с 10% повече и възлизат на 3 млрд. лв.
През миналата година ДКЕВР увеличи цената на тока за производителите и НЕК с 8 на сто, за което беше разкритикувана сериозно от електроразпределителните дружества, които пък са основни клиенти на компанията. Около 2 млрд. лв. от приходите на НЕК са от продажбите й към ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН. От износ тя е реализирала 663 млн. лв., а едва 118 млн. идват от пряко присъединените големи предприятия в България.
Дъщерната компанията на НЕК - Електроенергийният системен оператор (ЕСО), също отчита добри резултати през изминалата година и началото на тази. Приходите му са се увеличили с около 10% през 2010 г., като излиза на значителна печалба - 77 млн. лв. спрямо загуба от 44 млн. лв. Това се дължи най-вече на силната оптимизация на разходите за материали, балансираща електроенергия, закупена разполагаемост и външни услуги с между 20% и 45%.
Перлата сред енергийните дружества - АЕЦ "Козлодуй", също продължава доброто си представяне, като освен стабилни резултати за 2010 г. показва и съществен ръст на продажбите (18%) и печалбата (74%) заради по-високия износ в началото на тази година. "Основна причина за по-високите приходи е продажбата на електроенергия извън България, тъй като разликата в цените достига до 21 - 23 лв./мВтч", обясни изпълнителният директор на централата Костадин Димитров.
В същото време приходите за 2010 г. остават на нивото си от година по-рано, тъй като повишението в цената на тока от ДКЕВР влиза в сила едва в средата на годината и не успява да окаже сериозен ефект, поясни Димитров.
Една от малкото компании в енергетиката, която е намалила приходите и печалбата си, е ТЕЦ "Марица-изток 2". За 2010 г. приходите й са 523 млн. лв., или с 10% по-малко спрямо година по-рано, което се дължи на двукратното понижение в изкупната цена на тока от централата през миналата година от 40.50 лв./мВтч на 35.01 лв./мВтч. Това довежда и до спад в крайния резултат на компанията с над 70% до 12 млн. лв.
Все още липсва отчетът на "Булгаргаз" както за 2010 г., така и за първото тримесечие на 2011 г. За деветте месеца на 2010 г. дружеството имаше загуба от 53 млн. лв. "Наистина имаме забавяне на отчета за първото тримесечие, но до няколко дни той ще бъде завършен. Причината е, че икономическото министерство ни избра одитор в лицето на "Ърнст енд Янг" в средата на март", обясниха от "Булгаргаз".
Според публикуваното съобщение на сайта на финансовото ведомство предстои преразглеждане на финансовите отчети на дружеството за последните четири години. Причината е прехвърлянето на разходите за пренос към цената на природния газ. Подобна практика въведе ДКЕВР при изчисляване на стойността на газа.
Другото държавно предприятие, работещо в газовия сектор - "Булгартрансгаз", отчита с 30% по-висока печалба за 2010 г. спрямо 2009 г. при 6% по-високи приходи. Дружеството е завършило 2010 г. с положителен резултат от 112.9 млн. лв. Най-голям дял в оборота на дружеството имат приходите от транзит на газ за Гърция, Турция и Македония.
На този фон компанията майка на по-голяма част от държавните енергийни компании - БЕХ, през 2010 г. отчита три пъти по-високи приходи заради дивиденти на дъщерните си компании. Холдингът също е свил двойно разходите си за външни услуги и за персонал и завършва годината с печалба от 115 млн. лв.
Транспортните компании усещат раздвижване
Големите дружества с принципал министерството на транспорта подобряват финансовите си резултати през 2010 г., въпреки че далеч не всички са на печалба. Отчетите им показват раздвижване на товарните превози, което се отразява добре както на държавните железници, така и на пристанищата.
Двете компании от жп сектора - превозвачът холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), все още са губещи, но вече с по-малко. Най-вече заради свитите разходи първият е успял да намали загубата си за 2010 г. до 46.8 млн. лв. Заради кризата, която намали товарите и броя на пътниците, компанията регистрира по-малко приходи през 2010 г.
Първите три месеца на 2011 г. обаче са по-оптимистични. За това време БДЖ са увеличили приходите си от товари с 10%. При пътниците спадът продължава. Компанията е получила и повече средства от държавата, като благодарение на тези два фактора е свила загубата си за първото тримесечие спрямо година по-рано. НКЖИ намалява загубата си през 2010 г. повече от три пъти в сравнение с 2009 г., най-вече с по-малко разходи.
Леко увеличение на печалбата регистрира "Летище София", което се дължи най-вече на намалените разходи. Приходите обаче падат с около 10 млн. лв. заради конкуренцията при наземното обслужване и загубата на клиенти. Въпреки че има монопол при навигационното обслужване на самолетите, друго държавно дружество - РВД, намалява печалбата си близо 4 пъти, а причината за свиването й са увеличените разходи и намалените приходи.
Най-сериозното перо в разходите на РВД са възнагражденията (63.76%), като през 2010 г. то е нараснало със 7.5 млн. лв. От компанията обясняват това с повечето средства за обезщетения при пенсиониране.
Двете големи морски пристанища в Бургас и Варна имат коренно различни резултати. "Пристанище Варна" успява да увеличи печалбата си до 3.6 млн. лв. при растящи разходи, най-вече заради по-големите приходи от услуги. Портът в Бургас е на загуба от 13.4 млн. лв. при 5 млн. лв. за 2010 г. През първите три месеца на 2011 г. тенденцията се обръща.
"Пристанище Варна" е с по-малки приходи и по-големи разходи и затова печалбата му се свива 5 пъти до 205 хил. лв. Портът в Бургас е на печалба от 5.6 млн. лв. за първите три месеца на годината при загуба от 2.8 млн. лв. за същия период на 2010 г.
Източник dnevnik.bg
По-силният финансов резултат на най-големите държавни компании означава и съществено по-голям дивидент за държавата, която за разлика от миналата година, когато прибра 50% от положителния резултат на компаниите, през 2011 г. ще иска те да й разпределят 80% от печалбите си. Подобно разпределение беше гласувано от правителството в края на декември при приемането на постановление за изпълнението на бюджет 2011 г.
Така, ако най-големите държавни предприятия в транспортния и енергийния сектор имат общо печалба от малко над 400 млн. лв. миналата година, държавата ще си прибере близо 320 млн. лв.
Силните резултати на енергийните дружестваЕнергетиката като цяло остава златната кокошка сред държавните предприятия. По-високите цени на тока от миналата година и повечето износ при някои от тях се отразяват благоприятно върху сектора. Освен това болшинството от компаниите под шапката на икономическото министерство свиват силно разходите си за външни услуги.
Най-силен ръст на печалбата за 2010 г. бележи Националната електрическа компания (НЕК). Само за една година нетният й резултат е 12 пъти по-висок от този през 2009 г. и достига 102.5 млн. лв. Причина за това е увеличението на приходите от продажба на електрическа енергия, които са с 10% повече и възлизат на 3 млрд. лв.
През миналата година ДКЕВР увеличи цената на тока за производителите и НЕК с 8 на сто, за което беше разкритикувана сериозно от електроразпределителните дружества, които пък са основни клиенти на компанията. Около 2 млрд. лв. от приходите на НЕК са от продажбите й към ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН. От износ тя е реализирала 663 млн. лв., а едва 118 млн. идват от пряко присъединените големи предприятия в България.
Дъщерната компанията на НЕК - Електроенергийният системен оператор (ЕСО), също отчита добри резултати през изминалата година и началото на тази. Приходите му са се увеличили с около 10% през 2010 г., като излиза на значителна печалба - 77 млн. лв. спрямо загуба от 44 млн. лв. Това се дължи най-вече на силната оптимизация на разходите за материали, балансираща електроенергия, закупена разполагаемост и външни услуги с между 20% и 45%.
Перлата сред енергийните дружества - АЕЦ "Козлодуй", също продължава доброто си представяне, като освен стабилни резултати за 2010 г. показва и съществен ръст на продажбите (18%) и печалбата (74%) заради по-високия износ в началото на тази година. "Основна причина за по-високите приходи е продажбата на електроенергия извън България, тъй като разликата в цените достига до 21 - 23 лв./мВтч", обясни изпълнителният директор на централата Костадин Димитров.
В същото време приходите за 2010 г. остават на нивото си от година по-рано, тъй като повишението в цената на тока от ДКЕВР влиза в сила едва в средата на годината и не успява да окаже сериозен ефект, поясни Димитров.
Една от малкото компании в енергетиката, която е намалила приходите и печалбата си, е ТЕЦ "Марица-изток 2". За 2010 г. приходите й са 523 млн. лв., или с 10% по-малко спрямо година по-рано, което се дължи на двукратното понижение в изкупната цена на тока от централата през миналата година от 40.50 лв./мВтч на 35.01 лв./мВтч. Това довежда и до спад в крайния резултат на компанията с над 70% до 12 млн. лв.
Все още липсва отчетът на "Булгаргаз" както за 2010 г., така и за първото тримесечие на 2011 г. За деветте месеца на 2010 г. дружеството имаше загуба от 53 млн. лв. "Наистина имаме забавяне на отчета за първото тримесечие, но до няколко дни той ще бъде завършен. Причината е, че икономическото министерство ни избра одитор в лицето на "Ърнст енд Янг" в средата на март", обясниха от "Булгаргаз".
Според публикуваното съобщение на сайта на финансовото ведомство предстои преразглеждане на финансовите отчети на дружеството за последните четири години. Причината е прехвърлянето на разходите за пренос към цената на природния газ. Подобна практика въведе ДКЕВР при изчисляване на стойността на газа.
Другото държавно предприятие, работещо в газовия сектор - "Булгартрансгаз", отчита с 30% по-висока печалба за 2010 г. спрямо 2009 г. при 6% по-високи приходи. Дружеството е завършило 2010 г. с положителен резултат от 112.9 млн. лв. Най-голям дял в оборота на дружеството имат приходите от транзит на газ за Гърция, Турция и Македония.
На този фон компанията майка на по-голяма част от държавните енергийни компании - БЕХ, през 2010 г. отчита три пъти по-високи приходи заради дивиденти на дъщерните си компании. Холдингът също е свил двойно разходите си за външни услуги и за персонал и завършва годината с печалба от 115 млн. лв.
Транспортните компании усещат раздвижване
Големите дружества с принципал министерството на транспорта подобряват финансовите си резултати през 2010 г., въпреки че далеч не всички са на печалба. Отчетите им показват раздвижване на товарните превози, което се отразява добре както на държавните железници, така и на пристанищата.
Двете компании от жп сектора - превозвачът холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), все още са губещи, но вече с по-малко. Най-вече заради свитите разходи първият е успял да намали загубата си за 2010 г. до 46.8 млн. лв. Заради кризата, която намали товарите и броя на пътниците, компанията регистрира по-малко приходи през 2010 г.
Първите три месеца на 2011 г. обаче са по-оптимистични. За това време БДЖ са увеличили приходите си от товари с 10%. При пътниците спадът продължава. Компанията е получила и повече средства от държавата, като благодарение на тези два фактора е свила загубата си за първото тримесечие спрямо година по-рано. НКЖИ намалява загубата си през 2010 г. повече от три пъти в сравнение с 2009 г., най-вече с по-малко разходи.
Леко увеличение на печалбата регистрира "Летище София", което се дължи най-вече на намалените разходи. Приходите обаче падат с около 10 млн. лв. заради конкуренцията при наземното обслужване и загубата на клиенти. Въпреки че има монопол при навигационното обслужване на самолетите, друго държавно дружество - РВД, намалява печалбата си близо 4 пъти, а причината за свиването й са увеличените разходи и намалените приходи.
Най-сериозното перо в разходите на РВД са възнагражденията (63.76%), като през 2010 г. то е нараснало със 7.5 млн. лв. От компанията обясняват това с повечето средства за обезщетения при пенсиониране.
Двете големи морски пристанища в Бургас и Варна имат коренно различни резултати. "Пристанище Варна" успява да увеличи печалбата си до 3.6 млн. лв. при растящи разходи, най-вече заради по-големите приходи от услуги. Портът в Бургас е на загуба от 13.4 млн. лв. при 5 млн. лв. за 2010 г. През първите три месеца на 2011 г. тенденцията се обръща.
"Пристанище Варна" е с по-малки приходи и по-големи разходи и затова печалбата му се свива 5 пъти до 205 хил. лв. Портът в Бургас е на печалба от 5.6 млн. лв. за първите три месеца на годината при загуба от 2.8 млн. лв. за същия период на 2010 г.
Източник dnevnik.bg
Коментари
Публикуване на коментар