Родители, които системно не осигуряват присъствието на децата си от предучилищна възраст в училище, да бъдат подвеждани под съдебна отговорност. Това ще предложи като законодателна промяна синдикатът КТ „Подкрепа“, с цел да инициира обществена дискусия по наболелия въпрос.
На следващ етап предложението ще бъде отправено и за учениците от първи до четвърди и по-горните класове. Това съобщи за Investor.bg Юлиян Петров, председател на синдиката по образование в КТ „Подкрепа“.
Поводът за дискутирането на тази крайна мярка идва от тревожните резултати, които разкрива националното проучване на синдиката. Според изследването необхванатите деца в подготвителните занимални (5 и 6-годишни) са около 20 на сто.
Според синдиката две са основните причини за тази лоша статистика. От една страна, детските учебни заведения не са заинтересовани да активизират процеса поради липсата на финансов стимул, от друга страна - министерският правилник не предвижда достатъчно категорични санкции срещу родители, които не осигуряват присъствие на децата си в учебните звена.
„В момента в България санкциите за тези родители са твърде неефективни – лишаване от обезщетение за отглеждане на дете. В някои европейски страни санкциите са доста солени и достигат 10 хиляди евро“, каза Юлиян Петров.
Допълнителна пречка се явява и правилото, че детското заведение и училището нямат право да налагат парични глоби. А общините и държавата не са стриктни в тази си отговорност. Според Юлиян Петров процентът на глобените родители за неприсъствие на децата им в училище е безкрайно нисък.
Друг проблем е, че учебните заведения не разполагат с ефективни механизми за привличане и задържане на проблемните деца от малцинствата или социално слабите семейства. В момента освен осигурените средства по министерското постановление директорите на училища пренасочват средства от делегираните бюджети, което ощетява по-големите ученици.
Според синдиката стандартът за дете в подготвителна група трябва да се повиши с 30%, за да се осигури ефективно възпитание и подготовка на децата за училище.
От КТ „Подкрепа“ посочват още, че недостигът на средствата за оптимално въвеждане на целодневно образование може да бъде преодолян поне частично с въвеждането на длъжността „приемен учител“, който да помага на класния ръководител за дисциплината на учениците и за връзката с родителите. Приемният учител ще трябва да обобщи функциите на педагогическия колектив.
Негови задължения ще бъдат да посещава учениците вкъщи, да определя и работи с учениците в риск, да осигурява провеждане на обществено полезен труд.
По разчети на синдиката за въвеждане на длъжността „приемен учител“ ще е необходимо финансиране от не по-малко от 8 милиона лева. Във всички случаи това ще са допълнителни целеви средства, които държавата трябва да осигури. Според Юлиян Петров с въвеждането на новата длъжност няма де се реши кардинално проблемът, но ще се ускори процесът на работа между педагози, ученици и родители.
Междувременно синдикат „Образование“ работи и върху национална кампания за стартиране на нов учебен предмет „Гражданско образование“, който съществува в образователните системи на държавите в ЕС.
Източник dnes.bg
На следващ етап предложението ще бъде отправено и за учениците от първи до четвърди и по-горните класове. Това съобщи за Investor.bg Юлиян Петров, председател на синдиката по образование в КТ „Подкрепа“.
Поводът за дискутирането на тази крайна мярка идва от тревожните резултати, които разкрива националното проучване на синдиката. Според изследването необхванатите деца в подготвителните занимални (5 и 6-годишни) са около 20 на сто.
Според синдиката две са основните причини за тази лоша статистика. От една страна, детските учебни заведения не са заинтересовани да активизират процеса поради липсата на финансов стимул, от друга страна - министерският правилник не предвижда достатъчно категорични санкции срещу родители, които не осигуряват присъствие на децата си в учебните звена.
„В момента в България санкциите за тези родители са твърде неефективни – лишаване от обезщетение за отглеждане на дете. В някои европейски страни санкциите са доста солени и достигат 10 хиляди евро“, каза Юлиян Петров.
Допълнителна пречка се явява и правилото, че детското заведение и училището нямат право да налагат парични глоби. А общините и държавата не са стриктни в тази си отговорност. Според Юлиян Петров процентът на глобените родители за неприсъствие на децата им в училище е безкрайно нисък.
Друг проблем е, че учебните заведения не разполагат с ефективни механизми за привличане и задържане на проблемните деца от малцинствата или социално слабите семейства. В момента освен осигурените средства по министерското постановление директорите на училища пренасочват средства от делегираните бюджети, което ощетява по-големите ученици.
Според синдиката стандартът за дете в подготвителна група трябва да се повиши с 30%, за да се осигури ефективно възпитание и подготовка на децата за училище.
От КТ „Подкрепа“ посочват още, че недостигът на средствата за оптимално въвеждане на целодневно образование може да бъде преодолян поне частично с въвеждането на длъжността „приемен учител“, който да помага на класния ръководител за дисциплината на учениците и за връзката с родителите. Приемният учител ще трябва да обобщи функциите на педагогическия колектив.
Негови задължения ще бъдат да посещава учениците вкъщи, да определя и работи с учениците в риск, да осигурява провеждане на обществено полезен труд.
По разчети на синдиката за въвеждане на длъжността „приемен учител“ ще е необходимо финансиране от не по-малко от 8 милиона лева. Във всички случаи това ще са допълнителни целеви средства, които държавата трябва да осигури. Според Юлиян Петров с въвеждането на новата длъжност няма де се реши кардинално проблемът, но ще се ускори процесът на работа между педагози, ученици и родители.
Междувременно синдикат „Образование“ работи и върху национална кампания за стартиране на нов учебен предмет „Гражданско образование“, който съществува в образователните системи на държавите в ЕС.
Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар