Преглед на печата на 4 март 2013 г.
"България е на колене в момента и за да се изправим, трябва да дойдат хора, които наистина си разбират от работата. България вече се събуди. Оттук нататък от нас зависи тази енергия дали ще се насочи в градивна посока. Не трябва да позволяваме да ни разединят. Хората сами се организират и няма централа, която да им спуска лозунги и декларации. Затова има толкова много разнопосочни искания и идеи. Лично мен този ентусиазъм ме радва", заявява Славчев.
Германия няма да ни пусне в Шенген, тъй като нямало условия за разширяване на зоната за пътуване без граничен контрол, пише на първа страница "Труд". Търсеният коз се оказаха бедните имигранти от България и Румъния, които искали само социални помощи. Ако на Съвета на ЕС в четвъртък в Брюксел София и Букурещ настояват за присъединяването им към Шенген, германско вето ще провали подобно искане, закани се МВР шефът Ханс-Петер Фридрих. Така се доказа версията, че зад дългогодишното упорство на Холандия да не ни пусне в Шенген, наистина стои Берлин.
"Дрогирана" икономика + политическа криза = опасност от рецесия", коментира в "24 часа" икономистът Красен Йотов. Силната зависимост на някои частни фирми, която се сравнява с пристрастяването към наркотик, от получаването на обществени поръчки логично води до осезаемо увеличаване на риска в икономиката в периоди на смяна на властта. В сегашната ситуация на политическа криза и първи предсрочни избори от 1997 г. насам несигурността за бизнеса е още по-голяма.
Не е изключено политическите промени да доведат до известно забавяне на някои проекти и да намалят усвояването на европейските фондове през 2013 г. Затова от особено значение е безпроблемното продължаване на работата на държавната администрация до провеждането на изборите на 12 май. Всяко забавяне в административните процедури би могло да тласне икономиката в рецесия през 2013 г.
"Обществените съвети са много удобен смокинов лист за властта", коментира "Сега". По закон 74 граждански структури в момента консултират вземането на решения. Ако някое предложение формално е минало през обществен съвет или обществено обсъждане, независимо какво гражданите са казали на него, това е достатъчно основание управляващите да го смятат за легитимирано и почти никога не отстъпват от идеите си. Обществените обсъждания, кръглите маси по законодателни промени, откритите заседания на общински съвети също се използват само за параван от управляващите и имитация на включване на гражданите в изготвянето на решения. Още един обществен съвет, ако работи по същия начин, ще е безсмислен.
Воден от първоначалната енергия на улицата може да поработи малко, но докога? Ако половината от местата в институциите се дадат на гражданите, кой ще ги избере и те експерти ли ще са в съответната област? Как ще се гарантира, че този съвет ще стига до компромиси, за да взема някакви решения и няма всеки да дърпа към себе си? Много въпроси, на които в сегашната патова ситуация няма отговор.
Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар