Европарите за "Пайнер" разделиха на две българското общество, пише "Икономист"
Разкритието, че „Пайнер“ - българска музикална компания, собственик на три телевизионни канала, ще получи значителна сума европари по оперативна програма „Конкурентоспособност“, която трябва да подпомага малки и средни фирми в творческата сфера, предизвика широк отзвук в балканската страна, пише „Икономист“.
Основната причина е чалгата – вид музика, която компанията продуцира. Чалгата е еклектичен микс от ориенталски, поп и денс стил, който се изпълнява от оскъдно облечени жени. Тя е една от най-спорните теми в България и разделя обществото по линията „Или я танцуваш, или я мразиш“.
След новината миналата седмица частта с омразата беше по-гласовитата. Литературният критик Митко Новков попита „в чий чудовищен мозък се е родило това“, а театралният режисьор Теди Москов предложи държавата да въведе данък върху чалгата.
След като към спора се присъединиха журналисти, политици и потребители на социални медии, които основно осъдиха факта, че европари се харчат за изпълнителки, които приличат на порнозвезди и пеят за гангстери и пари, Европейската комисия помоли България да разследва доколко са следвани правилата за отпускането на средствата.
Българските власти побързаха да уверят, че „от формална гледна точка всичко е точно“, но когато става дума за правила и европейско финансиране, ЕК има основания за подозрения, особено във времена на криза на целия континент. През 2008 г. ЕК замрази повече от половин милиард евро заради корупцията в България и лошото управление на еврофондовете.
Все пак някои наблюдатели защитиха решението за „Пайнер“, като обясниха, че европейското финансиране се отпуска на базата на финансови и икономически критерии, а не на морални и културни заслуги. Според президента на „Пайнер“ парите ще бъдат използвани за ново техническо оборудване, за да бъде засилена конкурентоспособността и така ще бъдат създадени 30 нови работни места.
Все пак, казва Георги Иванов, филмов и телевизионен продуцент, става дума за успешен бизнес. „Ако предложат добър бизнес план, защо да не вземат парите“, казва той.
Известният икономист Георги Ангелов пък вижда две причини защо „Пайнер“ не трябва да получи средствата. Първо, българското правителство оценява усвояването на еврофондовете само по процента усвоени фондове, а не по тяхното качество. Въпреки това само добре инвестирани средства, които повишават конкурентоспособността на България, имат устойчив позитивен ефект върху икономическия ръст. Според Ангелов „Пайнер“ не е такъв проект.
Още повече, че еврофинансирането поставя компанията (която според публикации в медиите държи монопола върху музикалния пазар в страната) в по-благоприятна позиция в сравнение с други, които не са получили финансов стимул отвън.
Много по-добра инвестиция би била парите от ЕС да се използват за инфраструктура и за подобряване на условията за бизнеса в страната, смята Ангелов.
Спорното морално послание на еврофинансирането и притесненията на Ангелов не са единствените причини, поради които мнозина се запитаха дали е логично одобряването на европарите (това е в прерогативите на българските власти и ЕК побърза да го уточни).
Противоречието се премести на политическата сцена, защото президентът на компанията Митко Димитров е член на управляващата партия ГЕРБ и е бил канен да участва в депутатските листи. Това повдигна въпроса дали парите ще бъдат ползвани за политически чалга концерти преди тазгодишните избори в България. Това твърдение на опозиционния лидер Сергей Станишев, бивш премиер на страната, бързо беше отречено от Димитров.
Напоследък обаче „Пайнер“ продуцира няколко чалга песни, които като че ли подкрепят ГЕРБ и настоящия премиер Бойко Борисов. Една от тях се казва „Гербер“, което хем е цвете, хем съвпада с названието за последовател на партията на Борисов.
Източник dnes.bg
Коментари
Публикуване на коментар